W trakcie planowania łańcucha dostaw należy mieć na uwadze nie tylko obecną sytuację, ale też perspektywę długoterminową. Wszystko po to, aby przygotować przedsiębiorstwo na przyszłe wyzwania i uniknąć przykrych niespodzianek, z którymi przeważnie wiążą się straty finansowe. Umożliwiają to rozmaite systemy i procesy, między innymi takie jak demand planning. Na czym on polega i z czym się wiąże? Warto to sprawdzić!
Na czym polega demand planning?
Angielskie sformułowanie demand planning można przetłumaczyć jako „planowanie żądań”. Proces ten dotyczy przewidywania popytu na oferowane przez firmę produkty bądź usługi. Jak więc nietrudno się domyślić, jest on bardzo ważny. To właśnie dzięki niemu przedsiębiorstwo jest w stanie zaplanować kluczowe czynności, między innymi takie jak zarządzanie zasobami i produkcją. Demand planning ma ponadto ogromny wpływ na dystrybucję towarów.
To oczywiście nie koniec. W ramach omawianego procesu realizowane są także zadania dotyczące prognozowania sprzedaży. Na tej podstawie firma dostosowuje swoje zapasy i ustala zadania dla pracowników. Wszystko to wymaga, rzecz jasna, ciągłej kontroli, za sprawą której jesteś w stanie nie tylko obserwować sposób wykonywania poszczególnych czynności, ale też wykrywać ewentualne problemy. A jeśli pojawią się mniejsze bądź większe nieprawidłowości, szybka identyfikacja pozwala na ich wyeliminowanie.
Z czego składa się demand planning?
Jak nietrudno się domyślić, przewidywanie popytu to zadanie skomplikowane, wymagające realizacji wielu działań. Czego one dotyczą?
- Ogromne znaczenie ma oczywiście polityka firmy i sytuacja rynkowa. Popyt może zwiększać się w wybranych okresach w roku, na przykład w trakcie sezonu lub przy okazji wypuszczania nowych produktów, czy też uruchamiania akcji promocyjnych. Wszystko to trzeba wziąć pod uwagę. Stałe monitorowanie sytuacji, w połączeniu z planowaniem ruchów w ujęciu krótko i długoterminowym, to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie.
- Specjaliści wskazują ponadto na KPI, a więc kluczowe wskaźniki efektywności. To na ich podstawie możliwe staje się określenie postępu wykonywania postawionych celów biznesowych. W przypadku demand planning ustalenie wskaźników KPI ułatwia prognozowanie poziomu zapasów, oczywiście w odniesieniu do przewidywanego popytu.
- W trakcie analizowania obecnej i przyszłej sytuacji nie można zapominać też o konkurencji. W końcu może mieć duży wpływ na zachowanie konsumentów. Z tego powodu istotny staje się ciągły monitoring innych firm. Zebrane w ten sposób informacje posłużą Ci do ewentualnej zmiany własnej strategii, jak również dostosowania stanów magazynowych.
- Z racji tego, że w ramach demand planningu liczy się elastyczność, często warto postawić na współpracę z podmiotami zewnętrznymi. Mowa tu zwłaszcza o firmach odpowiedzialnych za logistykę. Dzięki nim łatwiej będzie Ci zoptymalizować pracę kluczowych działów i lepiej reagować na wymagania klientów. Szczególnie gdy postawisz na firmy sprawdzone i doświadczone.
Dlaczego demand planning jest ważny? Czy rzeczywiście pozwala usprawnić łańcuch dostaw?
Prognozowanie popytu może stać się ważnym elementem strategii przedsiębiorstwa. W ten sposób znacznie łatwiej można przewidzieć pewne sytuacje i lepiej się do nich przygotować. Nie mówiąc już o tym, że takie działanie podnosi wydajność łańcucha dostaw. Między innymi poprzez wyeliminowanie sytuacji związanej z niedostateczną ilością zapasów.
Wszystko to sprawia, że jesteś w stanie lepiej odpowiadać na potrzeby własnych klientów. Możesz ponadto dostosowywać swoją strategię, by zmaksymalizować zyski wynikające z obecności na rynku. Przewidywanie przyszłego popytu ułatwia też planowanie produkcji i dystrybucji. Do tego dochodzą korzyści wynikające ze współpracy ze wspomnianymi podmiotami zewnętrznymi, odpowiedzialnymi za przewóz i dostawę zamówionych produktów. Biorąc to pod uwagę, demand planning może okazać się kluczowym procesem dla Twojej firmy.
źródło: TRANSlogis transport i spedycja